کتاب تفرجگاه آذر بود


بسمه تعالي

"كتاب ، تفرجگاه آذر بود"

هرگزنميردآنكه دلش زنده شد به عشق...
و چه عشقي پاك تر و زلال تراز عشق به بچه ها ! اين پاك ترين و معصوما نه ترين مخلوقات خدا. چندي پيش به ديدار پير نيك انديش ادبيات كودكان و نوجوانان ا ستاد مهدي آذريزدي رفته بوديم. استاد مي گفت:"خدا را شكرمي كنم كه پاك ترين روزي را نصيب من كرده! خدا بچه هاي كتابخوان را زياد كند. چرا كه بچه ها روزي رسان من هستند، هر چه بچه ها زياد شوند روزي من وسيع تر مي شود" ....


آري سخن از پيري است وارسته كه تمام وجودش را به پاي بچه ها ريخت، هر چند به ظاهر او، نه فرزندي داشت نه برو و بيايي اما با رفتنش امروز همه بچه هاي خوب ايران به سوگ نشسته اند. آذر تنها بود اما با رفتنش همه احساس تنهايي كردند. آذر ققنوس وار خودش را در عشق به بچه ها به آتش كشاند و با قناعت و مناعت طبع، تمام وجودش را وقف بچه ها كرد و سخاوتمندانه و پاك بازانه در اين راه قدم نهاد و به همه لذتها و خواهشهاي دنيوي پشت پا زد چرا كه خود طعم تلخ فقر و نداري را چشيده بود ولي از همه اين محروميت ها و كمبود ها به عنوان پله اي براي رشد و تعالي استفاده كرد و عاشقانه راه خدمت به بچه ها را انتخاب كرد و خداوند هم بيشترين خير و بركت را در آثارش براي خودش و بچه هاي خوبش قرار داد.
آري دغدغه اصلي آذر خوب ماندن بچه ها بود براي همين به خلق قصه هاي خوب پرداخت تا از طريق زبان قصه كه زبان فطري بچه ها ست خوبي و زيبايي و نيكويي را در وجود پاك بچه ها نهادينه كند.
وقتي كاري از روي اخلاص باشد، اقبال نيز به دنبال دارد براي همين است كه "قصه هاي خوب"آذر بيشترين توجه و استقبال را در بين بچه ها داشته است. و امروز همه بچه هاي ايران خود را مديون قصه هاي خوب آذر مي دانند.
زبان فطري بچه ها زبان سا دگي و صداقت است و آذر چه خوب به اين زبان پي برده بود و تا پايان عمرش از زبان كودكانه اش فا صله نگرفت و براي همين هم هميشه مي گفت:
من بلد نيستم دروغ بگويم.
آرِِي سرمايه بزرگ آذر صداقت و اخلاص بود و همين هم بود كه آثارش دل پاك بچه ها را صيد مي كرد. و بچه ها فطرت پاك خدا جويشان را در آينه ي زلال و پاك آذر مي ديدند و خودشان را در آن پيدا مي كردند.
آذرسير آفاق و انفسش را در كتاب و مطالعه دنبال مي كرد. او تمام لذتش در كتاب بود.
آري" كتاب تفرجگاه آذر بود".
آذر،زنبور عسلي است در بوستان ادبيات كودك ونوجوان. او چون زنبور عسل در بوستان كهن ادبيات فارسي بر روي كتابهاي گوناگون و رنگا رنگ مي نشست و شهد گلهاي آن كتا بها را مي نوشيد و بعد در كارخانه وجودش آنها را با سادگي و رواني تبديل به قند و عسل مي كرد تا بچه ها طعم شيرين آن قصه ها و حكايت ها را بچشند و با ذائقه
كودكانه اشان درك كنند.
آري آذر پيام رسانی بود كه امّی وار بچه ها را به خير و صلاح و خوبي رهنمون شد.و بر ما ست كه رسالتش را گم نكنيم و با ترويج راه و انديشه و آثارش بچه هاي خوب را اين تشنگان خوبي و نيكويي و زيبايي را از چشمه فياض قصه هاي خوبش سيراب كنيم.

قصه هاي خوب او پاينده باد
نام آذر تا قيامت زنده باد


كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان
استان يزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا